Elderidge. "Abandoned Dreams", the best your skivsamling can get.


Det finns ett band som jag tycker att ni borde kolla in. Tre stycken helt fantastiska killar med en otrolig musikalitet.
Jag pratar om bandet Elderidge. 

Bandet består av: Tobias Granström på sång (mitten), storebror Niclas Granström på bas (t.hö) och Erik Nordstrand (t.vä) som slår på trumman.
Elderidge bildades i slutet på 90-talet av bröderna Granström och har haft flera bandmedlemmar tidigare. Tobias och Erik träffades under studier på folkhögskolan Rockmusikerlinjen på Fryshuset i Stockholm för ett par år sedan. De fann varandra direkt, som de själva säger. Nu är de alltså ett tremanna band som bokstavligen gör allt själv. Ep:n Abandoned Dreams släpptes i maj 2008. Jag fick äran att vara med under slutproduktionen av ep:n som mestadels spelades in i deras egen studio på söder i Stockholm. Studion Core Productions eller Bordellen som den kallas. Det finns en komisk historia bakom det namnet.
Studion har dessutom byggts av just bröderna Granström och är ett praktexemplar av hårt arbete. 

Musiken då. Jo, jag blev väldigt tagen av den måste jag säga. Även om man kan höra influenser från band som Mew, Radiohead, Muse och Kent, så är detta ändå väldigt unikt för mig. Tobias sång, melodier och texter är verkligen helt underbara. Som sångare så var detta det första som slog mig. Det andra som gav mig gåshud var ju de fantastiska produktionerna. Låtarna växer hela tiden och får mig att glömma bort allt annat runt omkring när jag lyssnar. 
Min favoritlåt på EP:n är Demons, men en riktigt svulstig låt att kolla in är Reignite me. Sista spåret på skivan, the grand finale. En låt med pung, som Erikboy skulle säga.

Sedan skulle jag nästan vilja tvinga er att se detta band live. Det är fullt ös och proffsigt på ett sätt som många drömmer om. På rätt arena med rätt publik så skulle Elderidge kunna lyfta taket. Till alla bokare där ute så vill jag säga: Boka dem! Nu! Det är för bra för att missas.

www.myspace.com/elderidge


Bilder från releasen av Ep: Abandoned Dreams: (klicka på dem för att se en förstorning)


Slutligen ska ni få se ett musikproträtt om bandet som gjordes i maj 2008. Producerat av Tobias Johnson, Tove Regnander och Pernilla Lindqvist.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0